5 research outputs found
Evaluation of T1 relaxation time in prostate cancer and benign prostate tissue using a Modified Look-Locker inversion recovery sequence
Purpose of this study was to evaluate the diagnostic performance of T1 relaxation time (T1) for differentiating prostate cancer (PCa) from benign tissue as well as high- from low-grade PCa. Twenty-three patients with suspicion for PCa were included in this prospective study. 3âT MRI including a Modified Look-Locker inversion recovery sequence was acquired. Subsequent targeted and systematic prostate biopsy served as a reference standard. T1 and apparent diffusion coefficient (ADC) value in PCa and reference regions without malignancy as well as high- and low-grade PCa were compared using the Mann-Whitney U test. The performance of T1, ADC value, and a combination of both to differentiate PCa and reference regions was assessed by receiver operating characteristic (ROC) analysis. T1 and ADC value were lower in PCa compared to reference regions in the peripheral and transition zone (pâ<â0.001). ROC analysis revealed high AUCs for T1 (0.92; 95%-CI, 0.87-0.98) and ADC value (0.97; 95%-CI, 0.94 to 1.0) when differentiating PCa and reference regions. A combination of T1 and ADC value yielded an even higher AUC. The difference was statistically significant comparing it to the AUC for ADC value alone (pâ=â0.02). No significant differences were found between high- and low-grade PCa for T1 (pâ=â0.31) and ADC value (pâ=â0.8). T1 relaxation time differs significantly between PCa and benign prostate tissue with lower T1 in PCa. It could represent an imaging biomarker for PCa
optimizing acquisition and diagnostic use of multiparametric imaging
Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die BildqualitÀt der MRT des Auges und
der Orbita im Rahmen der technischen Möglichkeiten zu optimieren und den
Einsatz innovativer Sequenzen hinsichtlich des klinischen Nutzens zu
evaluieren. Die systematischen Untersuchungen mittels Empfangsspulen und
Spulenkombinationen an Phantomen und 20 Patienten konnten zeigen, dass kleine
OberflÀchenringspulen das höchste SRV im Auge und der Orbita erzielen
(Originalarbeit 1 und 2). Das Hinzuschalten der Kopfspule fĂŒr eine
Untersuchung des Auges sollte vermieden werden, da Kopplungseffekte das
gemessene SRV und damit die BildqualitÀt negativ beeinflussen können. Das
höchste mittlere SRV von 13,1 wurde mit der kleinsten OberflÀchenspule (4 cm)
bei 3 Tesla erzielt, gefolgt von 1,5 Tesla (9,6). Die in der Arbeit erzielten
quantitativen und qualitativen Ergebnisse zeigen, dass die OberflÀchenspule
einen höheren Einfluss auf die BildqualitÀt hat, als die FeldstÀrke, d.h.
optimale BildqualitÀt kann auch bei niedrigerer FeldstÀrke (1,5 Tesla) unter
Einsatz einer kleinen OberflÀchenspule erreicht werden (Originalarbeit 2).
Mittels hochaufgelöster T1- und T2-gewichteter DatensÀtze von insgesamt 62
Patientenaugen konnte ein PLS (Partial least square) -Regressionsmodell
entwickelt werden, welches einen statistischen Zusammenhang zwischen
biometrischen Parametern des Augapfels und der LinsengröĂe herstellt. Die
LinsengröĂe ist mit herkömmlichen Methoden prĂ€operativ nicht genau bestimmbar,
allerdings fĂŒr Kataraktoperationen eine entscheidende GröĂe (Originalarbeit
3). Der Einsatz diffusionsgewichteter Sequenzen (DWI) beim Aderhautmelanom
machte erstmals eine quantifizierbare Unterscheidung zur hÀufig
vergesellschafteten Netzhautablösung möglich. Die quantitative Auswertung von
DWI-DatensÀtzen von 40 Aderhautmelanomen ergab einen mittleren ADC-Wert von
891 (172) * 10-6 mm2/s (Originalarbeit 4). Zudem gelang es mit dem Einsatz von
dynamischen, kontrastmittelgestĂŒtzten Sequenzen (DCE) das Signalverhalten nach
Kontrastmittelgabe von Aderhautmelanomen zu quantifizieren. Es wurde erstmals
an einem groĂen Kollektiv (n = 40) demonstriert, dass Aderhautmelanome Ă€hnlich
zu anderen malignen VerÀnderungen einen raschen Signalanstieg nach
Kontrastmittelgabe aufweisen und anschlieĂend eine âWashoutâ- oder âPlateau-
Phaseâ zeigen. Zudem beobachteten wir bei jenen Patienten ein signifikant
höheres Signal nach Kontrastmittelgabe, welche auch im Verlauf ein
schlechteres klinisches Ergebnis (Lebermetastasen oder extraokulÀres Wachstum)
zeigten (Originalarbeit 5). Der vorteilhafte Einsatz der multiparametrischen
Bildgebung (DWI und DCE) bei der Einordnung orbitaler Raumforderungen in
benigne und maligne konnte in der vorliegenden Arbeit im Rahmen einer
prospektiven Studie unter Einschluss von 65 Patienten demonstriert werden. Der
ADC zeigte zwischen benignen und malignen LĂ€sionen statistisch signifikante
Unterschiede (1258 (577) * 10-6 mm2/s bei benignen LĂ€sionen und 825 (437) *
10-6 mm2/s bei malignen LĂ€sionen, p=0,001). Auch die Auswertung der DCE-
DatensÀtze ergab signifikante Unterschiede und zeigte bei malignen LÀsionen
deutlich höhere Ktrans-, kep-, und iAUC-Werte (p < 0,01). Auch nahm die
Ăbereinstimmung der Radiologen untereinander bei Hinzunahme der DWI und DCE
deutlich zu (Îș = 0,644). Es wird daher die ErgĂ€nzung von DWI- und DCE-
Sequenzen im Routineprotokoll zur Diagnostik okulÀrer und orbitaler
Pathologien empfohlen (Originalarbeit 6). Die in der vorliegenden Arbeit
gewonnenen Ergebnisse der morphologischen Analyse des sogenannten âdritten'
oder 'parietalen' Auges, der Glandula pinealis bei Patienten mit Retinoblastom
können als GröĂenreferenz bei der diagnostischen Aufarbeitung hinsichtlich
eines Pineoblastoms dienen (Originalarbeit 7). Insgesamt liefert diese
Habilitationsschrift einen wissenschaftlichen Beitrag zu technischen
EinflussgröĂen zur Optimierung der BildqualitĂ€t und demonstriert den
klinischen Nutzen der multiparametrischen Bildgebung bei der MRT-Diagnostik
des Auges und der Orbita.The aim of this study was to optimize the image quality of magnetic resonance
imaging (MRI) of the eye and orbit and to evaluate the clinical benefit of
innovative pulse sequences. The application of various coils and coil
combinations was evaluated on phantoms and 20 patients. Small surface coils
were found to yield the highest signal-to-noise ratio (SNR) in the eye and
orbit (Original papers 1 and 2). Adding the head coil for eye examinations
should be avoided as coupling effects decrease the SNR and therefore may
adversely affect image quality. The highest average SNR of 13.1 was achieved
with the smallest surface coil (4 cm) at 3 Tesla, followed by 1.5 Tesla (9.6).
Both quantitative and qualitative results indicate that the surface coil has a
higher influence on image quality than magnetic field strength, showing that
optimal image quality can also be achieved at lower field strength (1.5 Tesla)
when a small surface coil is used (Original paper 2). High-resolution T1- and
T2-weighted datasets of 62 patient eyes were used to develop a partial least
square (PLS) regression model, which establishes a statistical relationship
between biometric parameters of the eye and lens size. The lens size cannot be
determined precisely with conventional methods preoperatively although it is
crucial in cataract surgery (Original paper 3). The use of diffusion-weighted
imaging (DWI) sequences in uveal melanoma for the first time enabled
quantifiable differentiation from retinal detachment, which is frequently
associated with this malignancy. Quantitative analysis of DWI datasets of 40
uveal melanomas revealed a mean apparent diffusion coefficient (ADC) of 891
(172) * 10-6 mm2 / s (Original paper 4). Furthermore, dynamic contrast-
enhanced (DCE) MRI was used to quantify the signal behavior of uveal melanoma
after contrast medium administration. This was the first study in a large
population (n = 40) demonstrating that uveal melanomas show similar dynamic
contrast behavior as other malignancies with a rapid initial increase in
signal intensity followed by washout or a plateau phase. Moreover, we observed
that patients with significantly higher signal intensity after contrast medium
administration had a poorer clinical outcome (liver metastases or extraocular
tumor spread) (Original paper 5). The benefit of multiparametric MRI (DWI and
DCE) in differentiating benign and malignant orbital masses was demonstrated
in a prospective study including 65 patients. Benign and malignant orbital
lesions had statistically significant different ADC values (1258 (577) * 10-6
mm2 / s for benign lesions versus 825 (437) * 10-6 mm2 / s for malignant
lesions; P = 0.001). Analysis of the DCE datasets also revealed significant
differences, showing significantly higher Ktrans, kep, and iAUC values ââfor
malignant lesions (p <0.01). Interobserver variability among the radiologists
classifying the lesions improved markedly when DWI and DCE were added (Îș =
0.644). Therefore, adding DWI and DCE sequences to the routine MRI protocol
for imaging patients with ocular and orbital pathology is recommended
(Original paper 6). The results of the morphological analysis of the so-called
'third' or 'parietal' eye, i.e., the pineal gland, in patients with
retinoblastoma may serve as a size reference in the diagnostic work-up of
pineoblastomas (Original paper 7). Overall, this habilitation thesis
contributes scientific evidence for optimizing image quality and demonstrates
the clinical benefit of multiparametric imaging in MRI of the eye and orbit
Magnetic resonance imaging in patients with Multiple sclerosis and olfactory dysfunction: Significance of diffusion-weighted imaging and volumetry of the olfactory bulb
Ziel der Arbeit war es Riechstörungen bei multipler Sklerose (MS) Patienten
mit VerÀnderungen am Bulbus olfactorius sowie intrazerebralen VerÀnderungen zu
korrelieren, wobei insbesondere der Stellenwert der diffusionsgewichteten
Sequenzen herausgearbeitet werden sollte. Die Ethikkommission der Charité -
UniversitÀtsmedizin Berlin genehmigte diese Studie. Insgesamt konnten 36 MS
Patienten in die Studie eingeschlossen werden, welche neurologisch sowie HNO-
Àrztlich untersucht wurden. Das Riechvermögen der MS Patienten wurde mittels
TDI Test ermittelt, welcher die Riechschwelle (T), das Unterscheidungsvermögen
von GerĂŒchen (D) und die Identifikation von GerĂŒchen (I) testet. Die
Ergebnisse des Riechtests wurden mit jenen gesunder Probanden verglichen. Bei
den Patienten wurde eine Magnetresonanztomographie (MRT) mit besonderer
BerĂŒcksichtigung des Riechhirnes durchgefĂŒhrt. Das Volumen des Bulbus
olfactorius wurde mittels Segmentierung ermittelt. Ein Diffusionstensor
Datensatz (DTI) wurde verwendet um die fraktionale Anisotropie (FA) in den MS
LĂ€sionen im gesamten Gehirn sowie im segmentierten Riechhirn zu bestimmen.
Mittels Tract-based spatial statistics (TBSS) wurden die DTI-DatensÀtze mit
jenen gesunder Probanden verglichen. Zusammenfassend zeigen die Ergebnisse der
Studie, dass ein höherer Behinderungsgrad im Rahmen der MS mit einem
schlechteren Riechvermögen einhergeht. Eine Korrelation zwischen Bulbus
olfactorius-Volumina und dem Riechvermögen von MS Patienten besteht nur bei
kleinen Bulbus-Volumina. Im Vergleich zu gesunden Probanden war die
Geruchsidentifikation (I) des Riechvermögens bei MS Patienten signifikant
schlechter. Das schlechtere Geruchsidentifikationsvermögen (I) korreliert mit
schlechteren FA-Werten aus DTI-DatensÀtzen des Riechhirns der Patienten. Die
TBSS-Analyse identifiziert dabei Regionen rechts frontobasal, welche bei
Patienten mit einem schlechten Geruchsidentifikationsvermögen (I) auch
schlechtere FA- Werte aufweisen.The aim of the study was to correlate olfactory dysfunction in multiple
sclerosis (MS) patients with olfactory bulb and intracerebral abnormalities.
In this context, the significance of diffusion-weighted sequences was
investigated. The ethics committee of the Charité - UniversitÀtsmedizin Berlin
approved this study. A total of 36 MS patients were included in the study,
which were examined by a neurologist and an ENT physician. The olfactory
function of MS patients was measured by the TDI test, which investigates the
olfactory threshold (T), the discrimination of odors (D) and the
identification of odors (I). The results of the smelling test were compared
with those of healthy volunteers. Magnetic resonance imaging (MRI) was
performed with special emphasis on the olfactory system. The volume of the
olfactory bulb was determined by segmentation. Diffusion tensor imaging (DTI)
was used to evaluate fractional anisotropy (FA) determined in MS lesions
within the brain and within the segmented olfactory brain. Tract-based spatial
statistics (TBSS) was used to compare the DTI data with those of healthy
subjects. In summary, the results of the study indicate that a higher level of
disability in MS is associated with a poorer sense of smell. A correlation
between olfactory bulb volume and olfactory function of MS patients is only
true in small bulb volumes. Compared with healthy subjects, the odor
identification (I) of the olfactory function was significantly worse in MS
patients. The decreased odor identification ability (I) correlated with poorer
FA values derived from DTI data of the olfactory brain of MS patients. The
TBSS analysis identifies regions within the right frontobasal brain where
decreased FA values are shown in patients with reduced smell identification
ability (I)
Magnetic resonance imaging based morphologic evaluation of the pineal gland for suspected pineoblastoma in retinoblastoma patients and age-matched controls
AbstractPurposeThe purpose of this study was to evaluate the morphologic magnetic resonance imaging (MRI) characteristics of the pineal gland in retinoblastoma (Rb) patients without and with pineoblastoma in comparison to age-matched controls to improve early identification of pineoblastomas (trilateral retinoblastoma, TRb).Methods and materials80 patients with retinoblastoma and 80 age-matched controls who had undergone brain MRI were included in this retrospective institutional review board approved cohort study. Two readers analyzed the following MR characteristics of the pineal gland: signal intensity on T1- and T2-weighted images, enhancement pattern, delineation of the gland, presence of cystic component, size of pineal gland and size of pineal cysts, respectively. A third reader assessed all images for the presence or absence of pineoblastoma.Results3 patients were positive (TRb cohort) and 77 negative for pineoblastoma (non-TRb cohort). The mean maximum diameter of the pineal gland was 6.4mm in Rb patients and 6.3mm in age-matched controls. The mean volume of the pineal gland in Rb patients was 93.1mm3 and was 87.6mm3 in age-matched controls. Considering all available MRI scans the mean maximum diameter of the pineal gland in TRb patients was 11.2mm and the mean volume in TRb patients was 453.3mm3. The third reader identified pineoblastomas with a sensitivity of 100% (3 of 3) and a specificity of 94% (72 of 77).ConclusionOur non-TRb patients did not show significant differences in the size of the pineal gland and pineal gland cysts compared to age-matched controls. The presented data can serve as a reference for the volume of normal pineal glands and pineal cysts in the diagnostic work-up of Rb patients with suspected pineoblastoma